- Horecabedrijven en cateraars hebben de afgelopen jaren meer vleesvervangers ingekocht.
- De verkoop van vleesvervangers is in 2 jaar ruimschoots verdubbelt.
- De verkoop van dierlijke zuivelproducten is juist gedaald.
- Lees ook: Ruim 2 op de 5 hoogopgeleiden eet minstens drie keer per week vegetarisch, bij lager opgeleiden is dat 1 op 5
Horeca- en cateringbedrijven gebruiken steeds vaker alternatieven voor vlees. De verkoop van vleesvervangers aan deze sector is in twee jaar meer dan verdubbeld. Dat meldt non-profitorganisatie ProVeg, die vegetarisme en veganisme promoot, op basis van inkoopcijfers van groothandels.
Dierlijke producten werden tussen 2021 en 2023 minder verkocht, met name zuivel. Vleesvervangers groeiden het hardst, met 111 procent. Zuivelvervangers groeiden in dezelfde periode met 82 procent. De verkoop van vlees daalde licht met 2 procent.
Opvallend is de sterke daling in de verkoop van dierlijke zuivelproducten, die niet meer herstelde na de coronalockdown, toen veel restaurants tijdelijk moesten sluiten. Vier jaar na de pandemie zit het volume dierlijke zuivel nog altijd maar op zo’n driekwart van het niveau van voor de lockdown.
ProVeg baseert zich op de totale verkoopcijfers over de periode 2017-2023 van alle Nederlandse groothandels waar horeca- en cateringbedrijven doorgaans hun producten inkopen.